Saturday 13 August 2011

LAWATAN AKADEMIK KE KOLEJ MATRIKULASI JOHOR, TANGKAK


1.0
Tajuk Program
:
Program Kecemerlangan SPM




2.0
Tajuk Aktiviti
:
Lawatan Akademik dan Teknikal ke Kolej Matrikulasi Johor, Tangkak dan Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Batu Pahat




3.0
Rasional
:
        Proses pembelajaran bukan sahaja berlaku di dalam kelas. Guru boleh mempelbagaikan proses pembelajaran dengan mengadakan aktiviti-aktiviti diluar kelas seperti lawatan dan sebagainya. Ia secara tidak langsung mendorong murid menimba sesuatu pengalaman baru dan merasai sendiri suasana berkenaan bukan sekadar teori sahaja. Pengalaman yang mereka lalui dapat mengukuhkan lagi daya ingatan murid-murid seterusnya meningkatkan motivasi murid-murid untuk lebih cemerlang di dalam peperiksaan.
Justeru itu, Unit Bimbingan dan Kaunseling dengan kerjasama Panitia Pendidikan Sivik merancang satu program iaitu Lawatan Akademik dan Teknikal ke Kolej Matrikulasi Johor, Tangkak dan Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Batu Pahat. Projek lawatan ilmiah ini bertujuan membuka minda para pelajar dengan pengalaman baru serta memperlihatkan keprihatinan tentang kepentingan pengajian tinggi demi masa depan yang lebih gemilang seterusnya mamastikan hasrat kerajaan tercapai iaitu kearah negara berpendapatan tinggi. Melalui lawatan ini juga para peserta diberi peluang meneroka dan mengenali potensi diri sedia ada dan tahap yang perlu dicapai bagi meneruskan perjuangan dalam kehidupan sebagai seorang pelajar sekolah menengah ke peringkat pengajian yang lebih tinggi seterusnya melahirkan generasi baru penggerak kemajuan negara.




4.0
Matlamat
:
Melahirkan generasi yang berkualiti, berilmu dan berdaya saing.




5.0
Objektif
:
5.1 Membentuk dan melahirkan murid-murid yang seimbang dari aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek yang dapat menguasai ilmu dan kompetensi generik.

5.2  Melahirkan murid-murid yang boleh menggarap pembelajaran sepanjang hayat melalui program lawatan ilmiah ke pusat-pusat pengajian tinggi.

5.3   Memberi pengalaman secara langsung kepada murid-murid tentang suasana pembelajaran di pusat pengajian tinggi.

5.4  Memupuk sikap positif, semangat kental dan bermotivasi tinggi untuk menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi.




6.0
Sasaran
:
70 Calon SPM 2011




7.0
Pengisian
:
7.1 Taklimat
7.2 Lawatan




8.0
Tarikh
:
05 Julai 2011 (selasa)




9.0
Tempat
:
Kolej Matrikulasi Johor, Tangkak dan Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Batu Pahat.





















No comments:

Post a Comment